Höstens första evenemang blev en mycket populär visning av Livrustkammarens nyligen invigda nya basutställning - så populär att den fick göras två gånger för att alla som ville skulle kunna vara med.
Entusiastisk, engagerad och kunnig guide var Annika Smõslova-Nylander, vår nyaste ledamot i Pazyryks styrelse och anställd guide på Livrustkammaren.
Den nya basutställningen är kronologiskt ordnad och belyser de olika perioderna i Sveriges historia från arvmonarkins början till nutid, genom ett antal mer eller mindre personliga föremål som tillhört de svenska kungarna och deras närmaste samt en del andra personer, som utmärkt sig i den svenska historien – ja, i den mån man nu kan tala om personliga föremål. För en av frågorna, som utställningen väcker, är annars den om var gränsen går mellan kungen som person och kungen som statlig institution.
En betydande del av föremålen utgörs av dräkter och andra textilier. Bl a ingår några av de svenska kröningsmantlarna; både Gustav III:s och hans gemåls bröllopsdräkter, samt kungens och Anckarströms maskeraddräkter från den ödesdigra kvällen på Operan.
Vill man generalisera, så kanske man skulle kunna säga att bilden av drottningarna präglas av prakt och flärd medan kungarna skildras genom hjältemod och uppoffringar. Dock finns förstås undantag bland bägge sorter, t ex skrinet med den olycklige Överste Gustafssons samlade kvarlåtenskap och Drottning Louises arbetsdräkt som Röda Korssyster.
Här följer en rad bilder från visning nummer två, den 3 oktober, kompletterade med bilder från ett enskilt besök veckan efter – det var mörkt därinne och svårt att fotografera, så en del bilder fick tas om.