5/6
Snabbt svar från Pelle:
"Det är Gustaf V:s sista oavslutade broderi. Eftersom det är ett kvadratiskt stycke
är det nog framsida till en blivande kudde."
- Gratulerar, Pelle!
Gustaf V broderade gärna, sannolikt som ett sätt att koppla av, en fritidssyssla man idag
inte i första hand förknippar med en kung. Man kan fundera över om det fanns en äldre
förlaga till det här broderiet någonstans i de kungliga interiörerna eller om kung Gustaf
komponerade en egen, kanske modernare, variant av ett klassiskt mönster.
I alla händelser är det fint sytt, uppenbarligen av en van och skicklig brodör, för om man,
som vi i mattkretsar ofta gör, tittar på baksidan av broderiet, (bild längre ner på sidan),
ser det ut att vara bra ordning där också. Man kan se att merparten av tråden uppträder
på rätsidan i en relativt enkel teknik, ett slags oliksidig plattsöm med jämnlånga förskjutna
stygn. En ram har först tecknats upp på framsidan med gult silke, som avgränsar den yta
som skulle täckas av broderiet.
Broderiet är utfört i sex färger - karminrött, laxrosa, korallrött, ljusblått, vitt och gult - höga
kontraster i både kulör och grafik. Det välkända mönstret har getts en vildare twist genom
växlingen mellan uddar och bågar.
- Friskt och snyggt!
Här kommer en länk till konstverket i Livrustkammarens föremålsdatabas:
http://emuseumplus.lsh.se/eMuseumPlus?service=ExternalInterface&module=collection&objectId=46675&viewType=detailView
- Om ett par dagar kommer kompletterande data om de avbildade föremålen med blixtmönstren.
4/6
Var det svårt? Ja, lite svårt var det ju! Det kanske vore på sin plats med några ledtrådar.
På den första frågan, som löd ”Vad är det för teknik?” har det kommit ett korrekt svar.
Pelle Holmqvist har svarat Point de Hongrie. Det är rätt och där fanns också en ledtråd i
texten. Sömnadssättet kallas också viggsöm eller bargellosöm, skriver Pelle och slår man
upp det senare, får man veta att den är uppkallad efter Bargellopalatset i Firenze.
”Vad är det för material?” var nästa fråga. Även där är Pelle på rätt spår:
”Det är lite svårt att se men troligen ett silkesbroderi” skriver Pelle. Och det stämmer ju.
Bottenväven är linnestramalj.
Den tredje frågan var tyvärr illa formulerad! ”Vad är det här för något??”
Ja, det kan man just undra!
Pelle föreslår att det kanske skulle sitta på den stoppade ryggbrickan till en stol eller
på framsidan av en kudde. Det kan förstås stämma – men nålarna sitter fortfarande
kvar i stramaljen, tråden är ännu inte fäst, så vi vet inte vad det var ämnat för.
Frågan borde ha varit ”Vem har utfört arbetet? Var kommer det ifrån?”
Man kan börja med att säga att föremålet har en tämligen extravagant proveniens.
Personen som broderade verkar ha fäst stort avseende vid sysslan. Inte bara nålar
utan också övriga verktyg är gjorda av ädla material.
Arbetet kom till omkring år 1950 och är 381 x 490 mm. Det avslutades aldrig och idag
visas det på ett museum i Stockholm, dit det skänktes ett par år efter sin tillkomst.
Vi har varit där tillsammans.